|
Kertas | 1 - 10 |
11 - 20 |
21 - 30 |
31 - 40 |
41 - 50 |
51 - 59 | |
|
|
P21 |
Miskonsepsi Matematik – Satu Refleksi oleh Norlia Goolamally
(Open University Malaysia) dan Jamil Ahmad
(Universiti Kebangsaan Malaysia) |
P22 |
Pemahaman Pelajar Lepasan Matrikulasi Dalam
Topik Pembezaan oleh Ezrinda Mohd Zaihidee dan Siti
Fatimah Hj Ahmad Zabidi (Universiti Malaysia Pahang)
|
P23 |
Amalan Reflektif Pendidik Matematik: Satu
Kajian Kes oleh Zaharah Hussin dan Fatimah Saleh (Universiti
Sains Malaysia) |
P24 |
Kesaan Kaedah Pengajaran Berbantukan Geometer’s Sketchpad
Terhadap Pencapaian Pelajar Dalam Topik
Transformasi oleh Azlina Binti Mohd
Kosnin dan Suhaila Binti Abdullah (Universiti Teknologi
Malaysia)
|
P25 |
Perkembangan Profesionalisme Dalam Kalangan Guru Sains Melalui
Program Perkembangan Staff oleh Rosnah Andak dan Naimah Yusoff |
P26 |
Hubungan Antara Amalan Kerja Amali Dengan
Pencapaian Pelajar Tingkatan Empat Dalam Tajuk Daya oleh Rohana
Binti Mohd Atan dan Shaharom Bin Noordin (Universiti
Teknologi Malaysia)
|
P27 |
An Analysis Of Primary School Mathematics Textbooks Used In
Malaysian Classroom: Word Problems In Addition And Subtraction
by Parmjit Singh (Mara University Of Technology, Malaysia)
|
P28 |
Dari Perspektif Teori Beban Kognitif: Adakah Pbl
Berkesan? oleh Kahirol B. Mohd. Salleh (UTHM) dan Lai Chee Sern
(University Of Bremen, Germany)
|
P29 |
Promoting Innovative Use Of Geometer’s Sketchpad (Gsp) Through
Lesson Study Collaboration: A Case Study by Lim Chap Sam, Chew
Cheng Meng (Universiti Sains Malaysia), Chiew Chin Mon (Institut
Perguruan Tunku Bainun) and Goh Seok Inn (SMK Berapit
Bukit Mertajam )
|
P30 |
Tahap Penguasaan Guru Dalam Melaksanakan Pentaksiran Kerja Amali
(Peka) Sains Penilaian Menengah Rendah oleh Abdul Rahim Hamdan
dan Saliza Ahmad (Universiti Teknologi Malaysia)
|
|
|
P21 |
MISKONSEPSI MATEMATIK – SATU REFLEKSI
Norlia Goolamally
(Open University Malaysia)
Jamil Ahmad
(Universiti Kebangsaan Malaysia)
Matematik adalah satu mata pelajaran yang
penting di sekolah dan ia juga merupakan antara mata pelajaran
yang kompleks. Andaian dan harapan guru terhadap proses
penerimaan kognitif pelajar daripada pengajaran guru adalah
tinggi. Guru mengharapkan pelajar boleh mengasimilasikan dan
mengakomodasikan pengajaran guru dalam kelas. Hakikatnya guru
tidak sedar tentang masalah pelajar dalam mempelajari dan
memahami konsep-konsep matematik khususnya. Miskonsepsi
merupakan satu 'penyakit’ yang terselindung dan tersembunyi
dalam kelancaran proses pengajaran dan pembelajaran matematik
dan sekiranya tidak dibetul dan dipulihkan akan menyekatkan
perkembangan pemikiran logika matematika pelajar. Tambahan pula
dengan dasar PPSMI yang dimulakan pada tahun 2003 pelbagai lagi
masalah pengajaran guru dan juga pembelajaran pelajar timbul.
Oleh yang demikian, tujuan kertas kerja ini adalah untuk membuka
ruang kepada guru-guru untuk membuat refleksi terhadap
miskonsepsi pelajar. Dalam hal ini satu kajian dijalankan untuk
memeriksa miskonsepsi yang berlaku dalam kalangan pelajar Tahun
5 di dua buah sekolah kebangsaan. Pelajar dikehendaki menjawab
sebanyak 30 soalan matematik Tahun 5 dan mereka dikehendaki
memberi alasan mengapa memberi jawapan tersebut. Dapatan kajian
menunjukkan bahawa pelajar daripada kedua-dua buah sekolah ini
mempunyai miskonsepsi yang hampir sama pada beberapa soalan yang
mereka silap. Dapatan kajian boleh diguna pakai oleh guru untuk
menganalisis dan mensintesis proses pengajaran mereka bagi
tujuan peningkatan pengajaran dan pembelajaran matematik para
pelajar.
|
P22 |
PEMAHAMAN PELAJAR LEPASAN MATRIKULASI DALAM TOPIK PEMBEZAAN
Ezrinda Mohd Zaihidee
Siti Fatimah Hj Ahmad Zabidi
(Universiti Malaysia Pahang)
Di dalam mempelajari matematik terutamanya kalkulus, kefahaman
pelajar terhadap sesuatu konsep adalah amat penting. Tanpa
kefahaman, ilmu yang diperolehi tidak dapat diaplikasikan dalam
situasi yang lain. Satu kajian telah dibuat terhadap sekumpulan
pelajar ijazah sarjana muda tahun satu jurusan Kejuruteraan
Elektrik & Elektronik di Universiti Malaysia Pahang.
Pelajar-pelajar ini telah mendaftar subjek Matematik
Kejuruteraan I pada semester I sesi 2008/09. Sebanyak 30 orang
pelajar telah dipilih secara rawak untuk dijadikan sampel
kajian. Dua pendekatan telah digunakan iaitu pendekatan
kualitatif dan pendekatan kuantitatif. Pendekatan kualitatif
menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen kajian
manakala pendekatan kuantitatif menggunakan kaedah tinjauan
berdasarkan satu set soalan ujian. Seterusnya analisis dibuat
berdasarkan maklumat-maklumat dari kedua-dua pendekatan
tersebut. Kertas kerja ini turut membincangkan hasil kajian yang
dapat memberi manfaat dalam pengajaran dan pembelajaran agar
lebih berkualiti.
|
P23 |
AMALAN REFLEKTIF PENDIDIK MATEMATIK: SATU KAJIAN KES
Zaharah Hussin
Fatimah Saleh
(Universiti Sains Malaysia)
Kajian ini bertujuan untuk mendapat celik akal berkenaan amalan
reflektif dalam kalangan guru Matematik. Kajian dijalankan
secara kajian kes menggunakan pendekatan kualitatif. Fokus
kajian adalah untuk mengetahui sejauh mana guru Matematik
melaksanakan refleksi dalam pengajaran matematik dan mengenal
pasti faktor-faktor yang mempengaruhi amalan mereka. Lima soalan
kajian telah dibentuk dan bagi menjawab soalan tersebut, kaedah
pemerhatian, temu bual dan analisis dokumen telah digunakan
sebagai kaedah pengumpulan data. Kajian melibatkan dua orang
guru Matematik sebagai subjek kajian. Dapatan kajian menunjukkan
subjek melakukan refleksi dalam perancangan dan pengajaran
mereka. Faktor utama guru melaksanakan refleksi adalah kerana
mereka menghadapi dilemma dalam pengajaran dan pembelajaran yang
berkait rapat dengan sikap pelajar. Dapatan kajian mendapati
walaupun subjek percaya guru perlu melaksanakan refleksi, tetapi
masa merupakan penghalang utama bagi mereka melaksanakan
refleksi secara formal dan berterusan. Selain itu, kekaburan
tentang cara yang sistematik untuk melaksanakan refleksi juga
menghalang mereka melaksanakan refleksi dengan sempurna. Sistem
persekolahan yang berorientasikan peperiksaan juga menyebabkan
guru tidak menggunakan sepenuhnya penilaian yang diperolehi
daripada amalan reflektif mereka.
|
P24 |
KESAN
KAEDAH PENGAJARAN BERBANTUKAN GEOMETER’S SKETCHPAD TERHADAP
PENCAPAIAN PELAJAR DALAM TOPIK TRANSFORMASI
Azlina Binti Mohd Kosnin
Suhaila Binti Abdullah
(Universiti Teknologi Malaysia)
Ramai dalam kalangan pelajar sekolah menengah menghadapi masalah
dalam memahami dan menguasai mata pelajaran matematik, khususnya
dalam topik transformasi, dan kajian literature mencadangkan
kaitan antara pemahaman topik-topik tertentu dalam matematik
dengan keupayaan spatial. Kajian ini melihat kaitan keupayaan
spatial dengan keupayaan pelajar dalam menyelesaikan masalah
transformasi dan keberkesanan penggunaan perisian Geometer’s
Sketchpad (GSP) dalam meningkatkan keupayaan pelajar dalam topik
transformasi. Seramai 100 orang pelajar tingkatan dua telah
dipilih sebagai sampel kajian. Pelajar-pelajar ini telah
dibahagikan kepada dua kumpulan. Satu kumpulan diajar topik
transformasi menggunakan kaedah biasa (kumpulan kawalan)
manakala satu lagi kumpulan (kumpulan eksperimen) diajar
menggunakan kaedah biasa dan diikuti dengan pengajaran
berbantukan perisian Geometer’s Sketchpad. Dua instrumen telah
digunakan untuk menguji keupayaan spatial pelajar, iaitu Form
Board Test dan Paper Folding Test. Satu set soalan transformasi
telah dibina dan diuji kepada semua pelajar setelah pengajaran
secara biasa dilakukan. Ujian yang sama diberikan sekali lagi
kepada kedua-dua kumpulan setelah kumpulan eksperimen diajar
menggunakan GSP. Dapatan menunjukkan hubungan yang signifikan
antara keupayaan spatial dengan pencapaian dalam topik
transformasi (r = 0.48, p<0.01). Analisis berkaitan perbezaan
pencapaian pelajar antara kumpulan kawalan dan eksperimen
menunjukkan peningkatan dalam pencapaian yang signifikan bagi
kumpulan eksperimen, tetapi tidak pada kumpulan kawalan.
|
P25 |
PERKEMBANGAN PROFESIONALISME DALAM KALANGAN GURU SAINS MELALUI
PROGRAM PERKEMBANGAN STAFF
Rosnah Andak
Naimah Yusoff
Kajian ini bertujuan meninjau persepsi guru sains di sekolah
menengah terhadap perkembangan profesionalisme mereka selepas
mengikuti program perkembangan staf. Seramai 43 orang guru sains
lelaki dan perempuan dari 15 buah sekolah telah dipilih sebagai
sampel kajian ini. Data kajian telah dianalisis secara
deskriptif berasaskan kepada item yang berkaitan dengan
profesionalisme keguruan. Dua aspek utama telah dikenal pasti,
iaitu aspek pengetahuan dan kemahiran. Dapatan kajian secara
umumnya menunjukkan guru yang terlibat dalam kajian ini berada
pada tahap sederhana sahaja dari aspek pengetahuan dan
kemahiran. Namun begitu, peratusan yang tinggi telah menunjukan
mereka mempunyai kemahiran dalam pengajaran dan pembelajaran
setelah melalui program pembangunan staf, dan seterusnya dapat
dapat meningkat prestasi mata pelajaran. Walau bagaimanpun,
hanya sebilangan kecil sahaja yang mempunyai pengetahuan dalam
menggunakan pelbagai pendekatan mengikut kecerdasan pelbagai
murid dan mencungkil potensi murid setelah mengikuti program
tersebut. Kajian ini juga mendapati guru kurang mempunyai
kemahiran dalam mengamalkan amalan pengajaran yang baru. Guru
merasakan mereka mempunyai pengetahuan mengenai kandungan
kurikulum dan pengetahuan memilih kaedah. Implikasi kajian
ialah, guru perlu mempunayi pengetahuan dan kemahiran yang
mantap dalam meningkat profesionalisme keguruan khususnya
terhadap pengajaran sains dalam Bahasa Inggeris. Oleh itu,
program perkembangan staf perlu disusun secara sistematik dan
terperinci bagi meningkat kualiti pengajaran guru.
|
P26 |
HUBUNGAN ANTARA AMALAN KERJA AMALI DENGAN PENCAPAIAN PELAJAR
TINGKATAN EMPAT DALAM TAJUK DAYA
Rohana Binti Mohd Atan
Shaharom Bin Noordin
(Universiti Teknologi Malaysia)
Kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan antara sikap dan
amalan kerja amali dengan pencapaian pelajar tingkatan empat
dalam tajuk Daya. Sampel kajian terdiri dari 134 pelajar, 59
pelajar lelaki dan 75 pelajar perempuan.yang mengambil mata
pelajaran Fizik dari lima buah sekolah harian di sekitar daerah
Johor Bahru. Dua alat kajian digunakan iaitu Ujian Penilaian
Amalan Kerja Amali Pelajar dalam Tajuk Daya (UPAKAPD) terdiri
dari satu soalan esei yang berformat amali yang mengukur
kefahaman pelajar dalam mereka bentuk amali. Ujian Pencapaian
Pelajar dalam tajuk Daya (UPPD) pula terdiri daripada 20 soalan
yang mengukur tahap pencapaian pelajar dalam tajuk Daya. Data
yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan statistik
deskriptif dalam bentuk min, peratus dan sisihan lazim dan bagi
mendapatkan hubungan antara pembolehubah pertalian Pearson r
digunakan. Pencapaian dan amalan kerja amali pelajar
masing-masing pada tahap kepujian (52.2% , 65.0%) dengan
pertalian yang kuat (r =.74) serta hubungan yang bererti pada
aras .03 antara amalan kerja amali dan pencapaian pelajar.
Dapatan kajian memberi implikasi bahawa amalan kerja amali
pelajar mempengaruhi pencapaian pelajar. Bagi meningkatkan
pencapaian pelajar ke tahap lebih cemerlang pendekatan
pengajaran dan pembelajaran mesti berpusatkan pelajar.
|
P27 |
AN ANALYSIS OF PRIMARY SCHOOL MATHEMATICS TEXTBOOKS USED IN
MALAYSIAN CLASSROOM: WORD PROBLEMS IN ADDITION AND SUBTRACTION
Parmjit Singh
(Mara University Of Technology, Malaysia)
Mathematics textbooks are a key component in most classrooms
teaching and learning as they are used as a source of
mathematical learning by both teachers and pupils’. The most
basic fundamental concept introduced at the early stage in
pupils’ mathematical learning is in addition and subtraction and
the ability to use these concepts in solving word problems is a
prerequisite in almost all topics in mathematical learning for
Primary schools. Taking this into consideration namely
textbooks, word problems and the concept of addition and
subtraction, this study embarked on a mission to investigate the
types of word problems in addition and subtraction available in
text books used in Malaysian Primary Schools namely at Primary 3
and Primary 4. Firstly, it examined the distribution of eleven
types (categories) of addition and subtraction word problems
based on the Van de Walle (1998) model which has been
extensively used as a benchmark for addition and subtraction
constructs in the literature. The finding from this study
indicates that Primary 3 and Primary 4 text books did not
adequately represent all the eleven types of addition and
subtraction word problems. Some of the categories such as the
first and the fourth are over represented while others are
either underrepresented or not represented at all in the text
books used. These distributions of word problems were extremely
uneven and seemed to indicate a haphazard insertion of problems
in the school text books without taking into consideration of
research inputs as a benchmark. Secondly, this research analyzed
the relationship between the distribution of these eleven types
of word problems and pupils’ success in solving them. The
findings indicate that pupils were less successful on the
problem types that were underrepresented in these texts.
|
P28 |
DARI PERSPEKTIF TEORI BEBAN KOGNITIF: ADAKAH PBL BERKESAN?
Kahirol B. Mohd. Salleh
(Universiti Tun Hussien Onn Malaysia)
Lai Chee Sern
(University Of Bremen, Germany)
Penggunaan PBL (Pembelajaran berasaskan masalah) semakin
mendapat sambutan yang baik terutamanya di institutsi pengajian
tinggi. Secara ringkasnya, PBL adalah satu kaedah pembelajaran
di mana penguasaan ilmu pengetahuan adalah melalui proses
penyelesaian masalah (Barrows, 1986). Dalam erti kata lain,
´masalah’ digunakan sebagai perangsang dalam proses
pembelajaran. Kertas ini akan membincangkan samada pendekatan
pembelajaran yang berasaskan penyelesaian masalah dapat membantu
mempertingkatkan pencapaian akademik pelajar dari perspektif
Teori Beban Kognitif (Cognitive Load Theory). Secara
spesifiknya, perbincangan dalam kertas ini akan fokus kepada
koncep PBL, Teori Beban Kognitif (TBK), serta masalah-masalah
dalam kajian PBL. Di samping itu, cadangan akan diketengahkan
untuk mengatasi masalah penggunaan pendekatan PBL dalam proses
pengajaran dan pembelajaran.
|
P29 |
PROMOTING INNOVATIVE USE OF GEOMETER’S SKETCHPAD (GSP) THROUGH
LESSON STUDY COLLABORATION: A CASE STUDY
Lim Chap Sam
Chew Cheng Meng
(Universiti Sains Malaysia)
Chiew Chin Mon
(Institut Perguruan Tunku Bainun)
Goh Seok Inn
(SMK Berapit Bukit Mertajam )
This study aims to promote mathematics teachers’ innovative use
of Geometer’s Sketchpad (GSP) through Lesson Study
collaboration. Four lesson study groups were set up in four
secondary schools in Penang and Kedah. This paper discusses how
lesson study process has enhanced the innovative use of GSP in
one of the lesson study groups. The lesson study group consists
of 3 female and one male mathematics teachers have completed two
lesson study cycles during June 2007 through May 2008.
Qualitative data were collected through written lesson plans,
video-taped teaching and participants’ individual interview.
Preliminary analysis of the data indicates positive changes in
these in-service mathematics teachers’ basic knowledge and
skills in using GSP to teach lines and plane in three dimensions
as well as loci. This is evidenced in their mathematics lesson
plans, GSP sketches, worksheets and videotaped teaching
observation. Analysis of their interview transcripts also
reveals positive acceptance and encouraging feedback about
Lesson Study process that promotes peer support and
collaboration. Consequently this has enhanced their confidence
in using GSP to teach geometry
at the secondary school level.
|
P30 |
TAHAP PENGUASAAN GURU DALAM MELAKSANAKAN PENTAKSIRAN KERJA AMALI
(PEKA) SAINS PENILAIAN MENENGAH RENDAH
Abdul Rahim Hamdan
Saliza Ahmad
(Universiti Teknologi Malaysia)
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji tahap penguasaan guru
daripada segi matlamat dan prosedur pelaksanaan Pentaksiran
Kerja Amali (PEKA) Sains Penilaian Menengah Rendah (PMR).
Faktor-faktor yang dikaji mempengaruhi tahap penguasaan guru
adalah faktor latar belakang guru (jantina dan pengalaman
mengajar), faktor persekitaran (jenis sekolah Gred A dan Gred B)
dan faktor sokongan individu berautoriti (pentadbir sekolah,
pemantau dan penyelaras PEKA Sains PMR). Selain itu perkaitan di
antara faktor-faktor latar belakang guru, faktor persekitaran
dan sokongan individu berautoriti dengan tahap penguasaan guru
daripada segi matlamat dan prosedur pelaksanaan PEKA Sains PMR
turut akan dikaji. Masalah dan kekangan utama yang dihadapi oleh
guru-guru semasa melaksanakan PEKA Sains PMR juga akan
dikenalpasti dalam kajian ini. Sampel kajian terdiri daripada
283 orang guru yang mengajar Sains di peringkat menengah rendah
di Johor Bahru. Kajian ini melibatkan analisis data secara
kualitatif dan kuantitatif. Data kualitatif berfokus kepada
usaha untuk mengenalpasti masalah dan kekangan yang dihadapi
semasa pelaksanaan PEKA Sains PMR. Data kuantitatif yang
diperoleh melalui soal selidik pula akan digunakan untuk
mengkaji perkaitan di antara faktor-faktor latar belakang guru,
faktor persekitaran dan sokongan individu berautoriti dengan
tahap penguasaan guru daripada segi matlamat dan prosedur
pelaksanaan PEKA Sains PMR.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|